Pendekatan Kemahiran Menulis
Pendekatan Kemahiran Menulis
Kemahiran menulis merupakan
kemahiran kognitif yang
kompleks dan merupakan tugas mencabar
bagi guru dan
murid ketika sesi
pengajaran dan pembelajaran.
Dalam pengajaran dan pembelajaran
kemahiran menulis karangan, guru dan murid-murid perlu bekerjasama
dan memainkan peranan
yang sama penting .
Dalam situa si pengajaran dan
pembelajaran di dalam
kelas, guru bukan sahaja berperanan sebagai pengajar tetapi
juga sebagai pembimbing
dan fasilitator bagi mewujudkan
persekitaran kelas mengarang yang
kondusif. Justeru , dalam
pengajaran kemahiran menulis karangan,
guru perlu mempelbagaikan pendekatan menulis berdasarkan keadaan dan
kemampuan murid di kelas.
Dalam
pengajaran aspek-aspek bahasa termasuk pengajaran penulisan karangan
sememangnya terdapat pelbagai pendekatan yang dapat diaplikasi. Sebenarnya
tiada satu pendekatan, kaedah dan teknik yang paling sesuai digunakan untuk
pelajar-pelajar di dalam bilik darjah, melainkan masing-masing perlu
disesuaikan dengan topik penulisan yang hendak diajar. Ini bergantung kepada
kebijaksanaan guru kerana yang penting ialah pelajar dapat turut serta dan
aktif dalam aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan di dalam bilik darjah.
Pengajaran dan pembelajaran mestilah berpusatkan pelajar. Pelajar perlu
berperanan sepenuhnya dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Guru hendaklah
bertindak sebagai pemudah cara dalam membantu pelajar mendapatkan maklumat yang
berkaitan dengan tajuk yang akan diajar.
Menurut Raimes, terdapat empat pendekatan yang boleh digunakan untuk pengajaran penulisan karangan. Pendekatan-pendekatan tersebut termasuklah pendekatan terkawal, pendekatan bebas, pendekatan pola – perenggan dan pendekatan komunikatif.
i.) Pendekatan
terkawal
Pendekatan terkawal ialah pendekatan yang dirancang secara berurutan supaya
murid-murid menguasai suatu unsur penulisan dan ketatabahasaan. Melalui
pendekatan ini, guru dapat memandu dan mengawal pelajar daripada melakukan
kesalahan. Murid-murid dikehendaki menyudahkan tugasan berdasarkan bahan serta
mematuhi arahan-arahan yang ditetapkan. Pendekatan terkawal juga merupakan latihan penulisan yang
isi kandungan dan bentuknya disediakan dan disudahkan murid berdasarkan arahan
yang ditetapkan. Pada peringkat awal, guru mengawal secara menyeluruh.
Namun begitu, pelajar masih diberikan kebebasan untuk memilih perbendaharaan
kata atau struktur ayat mereka sendiri.
Sebagai
contoh, bentuk-bentuk kawalan yang diberikan oleh guru adalah dengan
menyediakan sebuah penulisan yang menghendaki pelajar mengisi tempat-tempat
kosong dengan perkataan yang sesuai; guru memberikan senarai frasa yang
berkaitan dengan sesuatu topik dan pelajar perlu membina ayat untuk
melengkapkan frasa; guru mengambil satu petikan yang menggambarkan sesuatu
kejadian atau peristiwa kemudian pelajar disuruh menggambarkan semula
keseluruhan pengalaman berdasarkan kejadian itu.
Dalam pendekatan terkawal, pengajaran yang bersistem dan beransur-ansur; daripada kegiatan meniru hingga penulisan bebas. Guru sebagai pengawal akan merancang dan menyediakan aktiviti-aktiviti secara berurutan dalam langkah pengajarannya supaya murid dapat menguasai sesuatu unsur penulisan dan ketatabahasaan. Pendekatan ini menekankan ketepatan daripada kemahiran dan keaslian. Murid-murid dikehendaki membuat latihan berdasarkan gambar serta mematuhi arahan-arahan yang diberikan. Penggunaan bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang fleksibel yakni boleh menerapkan pelbagai jenis karangan, boleh disesuaikan dengan peringkat kelas serta boleh merentas kurikulum.
ii.) Pendekatan Pola-Perengganan
Perenggan merupakan satu kumpulan ayat tentang isi atau idea yang sama.
Setiap kali perubahan sesuatu isi atau fokus berlaku, kita perlu memulakan
perenggan baru. Pembinaan perenggan adalah penting untuk membahagikan isi yang
ingin disampaikan dalam penulisan.
Dalam pendekatan
Pola-Perengganan, ciri-ciri pembentukan perenggan yang baik
dalam sesebuah karangan diutamakan. Ini dapat melatih pelajar supaya
berkeupayaan untuk memberikan pendapat dalam perenggan dengan kemas dan
teratur. Selain itu, pendekatan ini juga dapat membantu pelajar mengetahui
cara-cara meringkaskan karangan dengan baik.
Antara latihan yang dapat diaplikasikan dalam pendekatan
Pola-Perengganan termasuklah seperti latihan mengkaji
contoh-contoh perenggan yang baik dan menyusun ayat-ayat yang disediakan guru supaya membentuk
sebuah karangan yang kemas yakni perenggan yang mengandungi ayat-ayat yang
saling melengkapi bagi membentuk satu kesatuan..
Seterusnya, latihan untuk pelajar dalam mengenal pasti, memilih dan
meninggalkan isi-isi untuk dimasukkan dalam satu perenggan juga boleh
dijalankan. Akhirnya, pelajar mencari isi penting dan dan meninggalkan isi-isi untuk
dimasukkan dalam satu perenggan.
iii.) Pendekatan bebas
Pendekatan ini
memberi kebebasan kepada pelajar untuk menyuarakan pendapat mereka tentang
sesuatu topik penulisan. Pendekatan ini hanya dapat dilakukan apabila pelajar
sudah boleh menguasai bahasa dengan baik. Ini
bermakna guru memberikan tajuk yang umum dan pelajar akan menumpukan
perhatian mereka kepada apa yang hendak ditulis dan bukan lagi menumpukan
bagaimana untuk menulisnya. Oleh itu, guru lebih banyak bertindak selaku
pembimbing sambil menumpukan perhatiannya kepada isi dan kesilapan-kesilapan
yang dilakukan oleh pelajar.
Dalam pendekatan mengajar karangan yang berbentuk bebas, guru perlu
memastikan bahawa pelajarnya mampu menguasai pengetahuan asas seperti
jenis-jenis ayat, kelas-kelas kata dan tanda-tanda baca dengan sebaik dan
sebanyak mungkin. Dalam hal ini, guru
perlu membimbing dan membantu pelajar di samping menekankan aspek penggunaan
Alat Bantu Mengajar (ABM) dan aktiviti-aktiviti pengajaran yang berkesan
termasuk faktor kekayaan perbendaharaan kata yang dimiliki pelajar, keupayaan
mengatur dan memilih perkataan atau perbendaharaan kata yang betul dan
pengekalan struktur ayat yang gramatis supaya karangan pelajar mengandungi
kesalahan yang minima dan hasilkan karangan yang baik.
Dalam pendekatan penulisan bebas, sebagai contohnya mengenai sesuatu tajuk penulisan umum, guru boleh menyediakan keratan-keratan akhbar dan majalah untuk ditunjukkan kepada pelajar. Aktiviti perbincangan dan sumbang saran (brainstorming) boleh dijalankan dimana murid dapat memberikan pendapat melalui aktiviti tersebut. Dengan cara ini pelajar akan lebih berminat, aktif dan dapat meningkatkan motivasi dan keyakinan diri.
iv) Pendekatan Komunikatif
Pendekatan
ini diasaskan oleh Dell Hymes yang antara lain menyatakan bahawa kecekapan
komunikatif merupakan penguasaan bahasa secara naluri (instinc) yang dimiliki
oleh seseorang penutur (pelajar) yakni keupayaan pelajar menggunakan dan
memahami bahasa secara wajar dalam proses berkomunikasi dan berinteraksi dengan
individu lain dan jalinannya dengan konteks sosial (Pg. Hj Mahmud, PL 4203).
Pendekatan
ini menegaskan bahawa seseorang yang sudah mempunyai pengetahuan tentang
sturktur bahasa dan kebolehan membina ayat-ayat yang gramatis tidak bermakna
dia sudah dapat berkomunikasi dengan baik dan berkesan memandangkan kecekapan
berbahasa dan berkomunikasi itu juga menitikberatkan unsur-unsur lain yang
boleh mempengaruhinya seperti aspek-aspek sosiolinguistik dan psikolinguistik.
Comments
Post a Comment