Rancangan Pengajaran Harian KEMAHIRAN MENULIS
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tarikh : 4.3.2019 (Isnin)
Kelas
: 4 Bestari
Masa : 8.00 pagi – 9.10 pagi (40 minit)
Bilangan Murid :
20 orang
Tema : Saya Hidup Saya Cergas
Tajuk
: Penulisan - Karangan Jenis Autobiografi
(Aku Sebiji Durian Belanda)
Pengetahuan Sedia
Ada : i.) Murid-murid pernah menulis
karangan jenis di bawah
bimbingan
guru.
ii.) Murid-murid mengetahui ciri-ciri
buah-buahan.
Strategi Pengajaran dan
pembelajaran : Pembelajaran Koperatif, Belajar Cara Belajar
Standard Kandungan: 3.7 Menghasilkan
penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan
betul.
5.1 Memahami dan menggunakan
golongan kata dengan betul
mengikut
konteks.
Standard
Pembelajaran : 3.7.2 Menghasilkan penulisan kreatif jenis
imaginatif
berbentuk keperihalan, autobiografi dan dialog
dengan betul.
5.1.5 Memahami dan menggunakan
kata adjektif sifatan
dan perasaan
dengan betul mengikut konteks.
Objektif :
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
i.) Murid dapat menyatakan dan menggunakan kata adjektif yang betul
berdasarkan
rangsangan yang diberikan.
ii.) Murid dapat memberikan gambaran
dan mengumpulkan isi-isi penting tentang
tajuk karangan
tersebut.
iii.) Murid
dapat menulis suatu karangan yang bertajuk “ AKu Sebiji Durian Belanda”
dalam buku latihan penulisan.
Kemahiran Bahasa : Mendengar , bertutur , membaca dan menulis.
Sistem Bahasa : Morfologi (Kata adjektif, Kata tanya)
Pengisian Kurikulum :
1. Ilmu
: Sains, Pendidikan
Moral
2. Penerapan
Nilai
: Keberanian,
Menjaga Keselamatan, Bekerjasama,
Berdisiplin, Menjaga Kesihatan
3. Kecerdasan
Pelbagai : Verbal-linguistik,Intrapersonal,
Interpesonal, Visual-
Ruang ,Muzik dan Kinestetik
4. Kemahiran
Berfikir : Menghubungkait,
mengenalpasti, mencirikan, menjana
idea, mentafsir
data dan merumus
5. EMK : Kreatif
dan Inovasi, Keusahawanan, Teknologi
Maklumat & Komunikasi
6. Kajian Masa Depan : Pengumpulan maklumat
Bahan Bantu Mengajar : Kotak misteri, durian belanda, slaid powerpoint, lembaran
borang pengurusan grafik, kad
bergambar, frogVLE dan
video.
LANGKAH / MASA |
ISI PELAJARAN |
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN |
CATATAN |
||||
Set Induksi (5
minit) |
Slaid
ciri-ciri benda maujud |
1. Guru
menunjukkan sebuah kotak misteri yang mengandungi 2. Dengan
berpandukan ciri-ciri yang ditayangkan dalam slaid, murid-murid meneka benda
maujud yang terdapat dalam kotak. 3. Wakil murid mengeluarkan benda maujud yang terdapat dalam kotak. 4. Guru mengaitkan ciri-ciri benda maujud (durian belanda) dengan
tajuk pengajaran hari ini. |
BBM
:
KB : -
mengenalpasti KP: Nilai: EMK: |
||||
Langkah 1 (3
minit) |
Slaid ciri-ciri durian belanda :
Aktiviti:
Murid memerhatikan buah
durian dengan menggunakan deria rangsangan. |
1. Guru menayangkan slaid
power point berkaitan dengan ciri-ciri durian belanda. 2. Murid-murid membaca
perkataan / frasa yang terdapat dalam slaid. 3. Guru mengeluarkan
durian belanda sebenar dan memotongnya untuk diperhatikan oleh murid. 4. Guru menerapkan nilai
murni menjaga keselamatan iaitu kita haruslah berhati-hati semasa menggunakan
peralatan tajam seperti pisau. 5. Murid-murid menggunakan
deria untuk melihat, menghidu, merasa dan menyentuh buah durian belanda yang
disediakan oleh guru. 6. Murid-murid menyatakan ciri-ciri
yang terdapat dalam buah durian belanda dengan menggunakan kata adjektif yang
sesuai. |
BBM
:
KB : -
mengenalpasti -
menyenaraikan KP: Nilai: EMK: |
||||
Langkah 2 |
Petikan
teks: Kad
Bergambar: Kumpulan 1 Ciri-Ciri Fizikal Durian Belanda Kumpulan 2 Kumpulan 3 Soalan: 1.
Apakah bentuk durian belanda? (Bujur)
(Ladang atau pasar)
5.
Apakah kegunaan durian belanda? (merawat masalah
kulit, Mencegah barah dan
cirit-birit) |
1. Guru meminta murid
mengelik pautan yang disediakan dalam frog VLE. 2. Murid-murid diminta membaca
dan meneliti kad bergambar mengikut kumpulan masing-masing. 3. Murid-murid diminta
berbincang mengikut kumpulan dan menyatakan isi-isi penting secara lisan. 4. Murid-murid disarankan
agar menggunakan kata tanya dan karta adjektif sebagai salah kaedah untuk
mendapatkan isi-isi penting. 5. Murid-murid menyoal
antara satu sama lain dengan ahli kumpulan untuk mengumpul maklumat isi-isi
dalam penulisan. |
BBM
:
KB : - menjana
Idea - mencirikan KP: Nilai: EMK: |
||||
Langkah 3 (4
minit) |
Aktiviti:
|
1. Guru mengedarkan borang
pengurusan grafik kepada murid-murid. 2.Murid-murid diminta
berbincang dalam kumpulan dan mencatatkan isi-isi penting dalam borang
pengurusan grafik yang diberikan. 3. Setiap kumpulan
membentangkan hasil perbincangan kumpulan secara “gallery walk”. 4. Murid-murid dari
kumpulan lain dan guru menyemak hasil penulisan yang dikemukan oleh murid. |
BBM
:
KB : - mentafsirkan
data KP: Nilai: EMK: |
||||
Penutup (5
minit) |
|
1. Murid-murid menyanyikan
lagi “Aku Durian Belanda” 2. Murid-murid merumuskan
isi pembelajaran hari ini. 3. Guru menerapkan nilai
menjaga kesihatan iaitu kita haruslah makan buah-buahan kerana buah-buahan
berkhasiat dan baik untuk kesihatan. 4. Murid-murid diminta menyiapkan karangan yang
bertajuk “Aku Sebiji Durian Belanda” sebagai kerja rumah. |
BBM
:
KB : -Menggubungkait KP: Nilai: EMK: |
Comments
Post a Comment